Кресту Твоему подолгу покланяемся Христе. ибо чтем на нем имя Твое написано.
Исус назарянин царь июдейский [из книги новоизданныя Мечь Духовный, слово,
в 3 неделю Поста, лист 396]. Сему имени еже на кресте написано [ниже,
на обор.], да поклонится земля благодаряще, яко Исус царь июдейский, престол
Его царский на земли постави изволи, егда крест в ней водрузи. не похвалится
земля дражайшим в себе бисером, паче крестнаго древа, еже в ней сей царь
июдейский насади. Евсевий Пимен [в книзе Лифос, лета 1642]; И в костели
римском, во время литургии на агньце, егда не у?зриши ли на еди?не стране
воображения Распятаго Спасителя сих слов под титлою, I Н Ц I, от Пилата
на кресте написану. ниже: на просфире греческой грамота, IС ХС, ника:
Яко у латин, на просфире сия надпись, I Н Ц I, имеется.
О проклятая еретическая и богоборная уста, како на святый и пречистый
верх отверзаетеся. О изощреный еретичеством хульный языче. како от устен
своих яд аспиден пролиясте; доколе противу рожна лаяние злое бреханием
своим отрыгаете: титлу бо положисте Пилатову в другий ряд, на животворящем
кресте Христове, аки бы незнаючи яко царствует всеми Исус назарянин: царь
июдейской, а не ваш. а он живет ныне не в Назарете, но седит одесную Божия
славы в небесных. и тою титлою нам верным християном подписовати непристойно;
понеже ведаем яко прославися царь великия славы, божественною славою своею.
и купно кланяются Ему всяческая, небесная колена и земная и присподняя.
иже и седит одесную велелепныя Божества Отеческия славы, а не в Назарете
с человеки пребывает. и тою титлою своею называют богоборцы, Спасителя
света простым человеком. сия бо титла бысть от Пилата написана, не о божественной
и боголепной славе Христове, но познания ради креста Христова. яко с ним
вместе и ина два злодея распята быста. пачеже и в укор приносяще, яко
противника кесарева на распятие предали, и они бутто к кесарю радеют.
и тако жидове Христа света пресветлаго, немерцающаго солнца к Пилату оклеветаша
сим злодейством, яко противник кесарев есть на а?вгусту римскому непокорством
[ниже] и Пилат тогда разсмотри убо, яко завистию злобною жидове подстрекаеми
быша чюдес де?ля Христовых, июдей к нему приклоняющихся. того ради на
распятие предаша. обличает их жестокосердую лукавую злобу. обаче же Его
всей твари Бога не славят, но называют Его назарянином простым человеком.
понеже Пилат бысть иноязычник, и Христу Свету истинному Спасителю нашему,
правою верою не прилепися. и пророческим писанным книгам не научен бысть,
и сея тайны от всех родов прообразованныя не искатель. сие же наречение
Христу свету истинному во устех человеческих, и всех живущих во Иеросалиме,
и около Иеросулима бысть обносимо, и небесною славою славитися еще не
начатся. тем же Пилат тако просто пишет, называя Его назарянином простым
человеком, якоже и прочих. и что прилучися, то тако и повеле просто и
написати.
Сию же титлу ныне новыя злыя еретицы воздвигоша. Зане яже в то время и
Нафанаил законник, егда не хотящи воспроповеда ко Христу идущи, равви
ты еси царь израилев. обаче аще и тако возгласи рек, но самем Спасителем
не ублажися, но паче и поношен бысть, яко боговиднаго ради слова Христова,
аще сыном Божиим и проповеда, но то аки бы добродетели ради и по благодати.
плотскаго же ради смотрения, человеком равна Христа света помышляет, а
не Творца всех и Бога прославляет, и царем израилевым нарицает, а не всех
Царя славит. того ради и Спаситель свет наш Христос истинный, истинный
по существу Сын Божий, и Сын девичь быв. милостию своею сия глаголы ему
претерпевает, яко еще боголепныя славы своея и силы начаток, правоверию
и чюдесы приемлет, а Нафанаилу тем и боголепным гласом превечнаго Божества
своего силу и славу объявляет: аще ты Мене и проста человека и царем израилевым
помышляеши.сыном же Божиим прославляеши не по существу, но добродетели
ради. и по причастию благодати. Аз же аминь аминь глаголю вам, яко отселе
узрите небо отверсто, и ангелы Божии восходяща и низходяща над Сына Человеческаго.
Мне и ангели Божии и небеса и вся тварь послужит, яко Творцу всех во очию
вашею. и оттого времене начат свою боголепную славу объявляти и проповедати
чюдесы и ученьми. последнее же крестом и распятием, и во гроб положением,
и славным воскресением, и по воскресении на земли 40 дней со ученики своими
хождением. последи же всех на небеса вознесением. и одесную Отца седением.
и такою славою прославися в небесных и земных и преисподних. и егда славою
своею великою прославися, и седит одесную Отеческия славы Божества в небесных.
а не в Назарете соводворяяся яко же и прежде. Они же богохульныя еретическия
уста, и адския присподния огорелыя главни, содомскаго пламени останки,
разоренаго вавилонскаго столпотворения семя, египетскаго лакомства ласко?рдство.
и боголепную присносущную к безначальному Отцу, и присносущную и единосущную
превечную славу отмещут, и Творца всей твари, и Владыкою не проповедают.
и во двою естеству, божественном и человеческом, во едином лице, не исповедают
единороднаго Сына Божия по существу, и Бога истинна, и Владыку и Содетеля.
и Тварца всей твари не славят, но тако еретически лают. из ада погибели
изшедши, простым человеком укорно называют, полагаючи титлу Пилатову;
еже евангелист Матфей и Марко и Лука, именуют вину, яко жидове вину написали,
за нея же распяли, еже есть Исус назарянин царь июдейский. Нынешнии же
еретицы тое вину объявляют, и тако веруют, якоже и древнии жидове. пишут
Исус назарянин царь июдейский, а не всей твари Царь. [ниже?] И аще назвать
по существу Сына Божия ныне нам верным християном познавшим истинну святую
назарянином, простым человеком, по прославлении Его по воскресении Его,
и на небеса по вознесении, и одесную безначальнаго Отца по седении. еще
же от крещенных истинным крещением, и познавшим Его Бога всех: то станет
сие их дело еретическое, яко от мужеска семени зачатие Его баснословят
проклятии. и от Христовы веры отступили, еже како крещени были. и всю
проповедь святую евангельскую и апостольскую опорочили, наипаче же благочестие
святаго Иоанна Богослова, еже пишет в начале бе Слово. Писал бы о сем
подлинно и подробно, да тесно мне ныне. и времени и места не имею. Точию
нужная малая воспоминаю объявления ради. возражал нынешних проклятых еретических
уст. О богоборная лающая еретическая уста, геенскому огню пища, вечныя
тмы наследницы. послушайте внятно и разумно; аще бо святии апостоли, ученицы
Спаса Христа, проповедь сотворяюще по вселенней, неверных идолопоклонников
в веру приводяще чюдотвореньми различными многими уверяюще, на время уверения
ради, и познавания к неверным и некрещенным идолопоклонником сие слово
по возво?дству изрицаху, но не и догму уставляюще. изрицаху бо святии
апостоли сие слово на время, яко же верховный апостолом Петр сотвори,
к разслабленному рек, исцеляет тя Исус назарянин мною, или во имя Исуса
назарея встани и ходи; и абие разслабленный воста вскоре. но и Петр сие
к разслабленному изрече, не догмы ради не устава. но временно к неверному
и некрещенному. понеже они идолопоклонницы, идолом прилежаще, и пророческих
и законных святых книг не имуще. и таинства сего ни слухом слышали, что
есть Бог, всея твари Творец. и по существу Сын Его на землю сниде, и плоть
прият сущую нашу, от преблагословенныя Девы Марии, осенением Святаго истиннаго
Духа, пренепорочныя и пресвятыя Богородицы, и зачатие плотьское архангеловым
гласом бысть ей возвеще?нно, и плотию воистинну без мужеска семени родися
Сын Божий присносущный. таже и крестися, и чюдеса сотвори многа, и распятся
и погребеся, и воистину воскресе в третий день, и на небеса вознесеся.
и мертвым всем воскресение будет, и страшный Судия судити приидет. и месть
комуждо противу делом воздати имать. праведным вечную радость даст. а
грешным иже в Него не вероваша, вечную муку. Того ради святии апостоли
сие слово к некрещенным и к неверным изрицаху, Назорею поминаху уверения
ради, ко крещению приводяще некрещенных, и ненаученных святым книгам,
яко да познают в Кого им крещьшеся будет веровати, и кто есть Сын Божий;
и котораго Сына Божия единым призыванием имени, силы и чюдеса великая
действуются и сотворяются. и таковая чюдеса видевше сотворяема святыми,
да не приимут идолопоклонники, в своя мысли, от своего безумия. яко их
бога идола, или иного котораго сын таковая чюдеса сотворяет; и апостоли
в того им веровати велят: к тому же и сего да не помыслят, яко Бог Отец
безначальный, единороднаго Сына жену имел. того ради святии апостоли Назорею
поминаху, некрещенных идолопоклонников в веру приводяще: яко сей есть
воистинну Спас миру Христос, по существу Сын Божий, и небеснаго безначальнаго
Отца, и всея твари Содетель и Творец, свет от света, Бог истинный. От
истиннаго Бога. образ и подобие присносущия Отча, и образ ипостаси Его,
еже бо бе пребысть неизменен, и еже не бе, сниде на землю плоть прият
от пресвятыя и пренепорочныя присносущия Девы Богородицы Марии, и по рожестве
и по пришествии из Египта, в Назарете точию воспитася плотию. пророческое
слово исполняя, от Египта возвах Сына Моего. и паки другое пророчество,
яко назорей наречется. Назорея же толкуется святыня: сего святый и пресвятый
и преблагословенный Сын Божий, со отцем мнимым Иосифом от Египта пришедши.
и с нескверною материю вселися в Назарет. и в нем плотию вскормися. и
бе родителем мнимому отцу Иосифу, и матери присносущей Деве до времени
повинуяся, и тако назорей наречеся, еже есть свят и пресвят. И благословен
и преблагословен сый во веки, аминь, а не земный Назарет вознося назарянином
именовася, ниже жителем его нарицался. [ниже] И аще назарянином простым
человеком Сына Божия нарицати ныне, то уже и лютое богоборство стало.
а нетленное рожество Его не хотяще, или будет и вправду знающе ла?ете,
от блуда сказываете было. его же вси небесныя безплотныя силы нечю?ша
когда воплотися, и ни самый благовестивый Гавриил архангел возможе уразумети.
ниже сама приимшая присносущая Дева, в свою пресвятую и пренепорочную
утробу возможе почюти, како зачатся. [ниже] И аще по вашему лукавому сему
размыслу, О гнилая еретическая и богоборная уста, новая суетная жидовская
сонмица, пречистую и пренепорочную присносущую чистую Богородицу и Деву
нетленную и нескверную. Блудницею именовати. и Христа света непорочнаго,
Агньца пречистаго, праведнаго немерцающаго солнца, от блуда рождена нарицати.
[ниже] Яко же и титлу пишет, Исус назарянин царь июдейский, аки бы от
назарянина от кого зачатся, и сам назвася царем июдейским. того ради и
распясте, яко противника римскому кесарю. вы же ему радеете и пишете,
Исус назарянин царь июдейский. а не ваш; за него же верных истинных християн,
томительными муками смерти предаете. ваш же кто царь; кому покаряетеся,
разве антихристу, служите ему усердно, за то вас пожалует вечною и неизбу?дущею
смолою. и огнем преисподним тартаром лютым. и аще тако по вашему злому
умыслу, то напрасно и тою прелестию свое лукавство проклятое прикрываете,
еже зовете Богородицею: но аки Несторий проклятой, такоже изостристе язык
свой. он изрек христородица, вам же достоит нарицати цареродице: но помышляетмися
и изрекли бы вы и тако, да еще нельзя, яко не вся омрачены суть прелестию
вашею истиннии християне. нарицаете же богородицею. Исповедающе лукавно
от мужеска семени зачатие ея бывшо. а от человек земных никто же Бог бывает.
да суетное сие ваше и лукавое проклятое мудрование не утаися, но бысть
всем явлено. и воистинну мы християне, Богородицу чистую и нескверную
Матерь, присносущную Деву прославляем и почитаем. и Сына Божия, от пресвятыя
Девы нескверно и неблазнено, осенением Святаго Духа плоть приимша, прославляем
и покланяемся, и веруем и славим, купно со Отцем безначальным, и с пресвятым
и благим и животворящим Духом. ваша же хула да обвяжется о вашей еретической
главе. и клятва святых апостол и святых отец положенная на седьми святых
вселенских соборех, и девяти поместных, и ваша клятва, еюже сами себе
и хотяще и не хотяще, клянете на всяко время.