Старопоморское (федосеевское) согласие

 

Стостатейник Московский (А Яковлев) 

Старопоморское (федосеевское) согласие. 

Написан Алексием Яковлевым 1780 г.



с приложением


Соборне разсужденного показания, московских отец и братии
нашей,


о снизходительном понятии Алексия Яковлевича о федосеевых

Стостатейник, составленный московским отцом нашим Алексием Яковлевичем. а ельма же писатель сей имея некое время теплое сочювствие к еретиком феодосиевым, тем и вмести в оныя статии неколико угоднаго им снизходительнаго, православней же церкви чюждаго и вреднаго понятия своего разсуждения. Которое на своих местех покажется нами и объяснится.

Свидетельства и доводы от святаго писания, и от прежде бывших отец написанныя статии, православнаго исповедания, и содержания православныя Христовы церкви, в сохранение ныне от феодосиевых, и новомонастырскаго согласия.

СТАТИЯ, 1.

Еже веру и прочее все, имети по писанию, и союзно с прежними отцы.

Евангелие от Иоанна [Зач. 27]. Рече Господь: веруяй в мя якоже рече писание, реки от чрева его истекут воды живы. От толкования [Учит. Еванг.]. Понеже мнози вероваша чюдес ради, сего ради глаголет Христос, якоже рече писание. даже научимся, яко исправленная вера от писания есть, а не от знамен. и тако подобает веровати, яко от писания. Евангелие от Матф.[Зач. 99]. Тогда сущии во Июдеи, да бежат на горы. [Книга о вере, гл. 23, лист. 217, об.] На сие евагельское место, Златоустый, толкование творит сими словесы. Иже суть во христианстве, да прибегают к писанию. ибо от того времени, егда ереси церковь возмущати начаша. ни единаго истиннаго христианскаго прибежища, иже веры правость хотят познати, кроме божественнаго писания имети не могут. [ниже лист 216] Ведая Господь, яко будет в последняя дни смятение, повелевает яко иже суть християне, хотящии в правду во християнстей вере утвердитися, ни к чесому же иному да бежат, точию к писанию. аще бо на ино что взирати будут, соблазнятся и погибнут. Катехизис малый [лист 1]. Вопрос. Господь имам научитися вере, и доброму жительству християнскому. Ответ. Во святом писании и предании апостольском, такоже и во святей соборней церкви, еже на соборех святыми отцы совершенными истинными. Святаго Феодора Студита [Никон Черныя горы, слово 18]. Не преступай законы и правила святых отец, но вся елика аще твориши, или глаголеши, имей свидетельство от святых писаний, или от отеческаго ти обычая, кроме преступления Божиих заповедей. Вторый закон. [глав. 32] Вопроси отца твоего, и возвестит тебе, и старцы твои, и рекут тебе. Мелетиево послание [Кирилова, лист у36]. Аще бы Арий вопросил отец своих, то не бы разселся хулы ради, еже хуляше на Сыновнее Божество. аще вопросил Македоний старцов, то не бы о Дусе безумствовал. [ниже] Такоже и всех прочих еретиков сонм, аще бы отцем ведали воследовати, а не новая некая изобретати. [ниже] не убо были быша погибели вожди, покаряющимся им. не убо церковь смутили бы, и разделили верных, и прочая. Исус Сирахов [глав. 8]. Не отступай от заповедей старец, ибо тии навыкоша от отец своих. Притчи [глав. 12]. Не прелагай предел вечных, иже положиша отцы твои.

От отец благочестивых бывших в России по Никоне.

От слова Андрея Дионисовича надгробнаго, Петру Прокопьевичу. Егда грех ради наших, Никоном премена благочестивых уставов учинися; тогда противящийся Никонову новопреданию, опасный хранитель святоотеческих содержаний, священный архиерей Павел Коломенский, за святоцерковное православие, послан бяше в заточение в поморскую нашу страну, во Олонецкий уезд, в Палеостровский монастырь; идеже несколько время пребыв, свободно поучая народы. коего учения и благословления архиерейскаго, жители страны, и родителие сего Петра, слышатели и видетели зело бяху. посем же явися ин муж свят, игумен Досифей с Тихвины, и часто прибегая к пустынной некоей Куржетской обители. в ней же собираяся со многими отцы великими, постники и знаменоносцы. иже от многих стран, и от Соловецкия обители, крыяхуся по пустыням поморским, около Онега езера, и около отечества сего Петра, Повенца именуемаго. посем Соловецкия обители черный диякон Игнатий, муж святолепен, и подвижник велий, и божественнаго писания, и внешнаго наказания искусный, изыде из обители, изыде из обители. Богом подвизаем, прииде в сия поморския пустыни, и пребываше близ Повенца отечества сего Петра. и часто в дом родителей его прихождаше, якоже и прочии отцы соловецкия, благословения сподоблевающе. сему Игнатию ученик и сообщник бывает кроткий Даниил, благословением священнаго отца Игумена Досифея. бяше же тогда в пустынях сих, живяше священный отец предревний, великаго жития подвижник, авва Корнилий староскитский. знаемый еще древле бяше и любим, добродетельнаго ради жития, святейшему патриарху Филарету. и несколько время у него жил бяше: той аки ангел небесный, просвещаше пустынная сия недра. всем нам отец духовный, и сладостный наказатель бяше. Даниилу же, и поминаемому нами Петру. бяху же инии отцы: отец Генадий, древлесоловецкий, по роду Качалов именуемый. Иосиф Сухой соловецкий: и инии отцы пустыннии живуще. молитвами своими дебри сия освящающе. не токмо же древнейшии отцы, Корнилий, и Виталий, благословением и присещением, многажды нам присудствоваху. но и соловецкия обители, священник Пафнутий, и пустынножительный старец, поживе зде во общежительстве лет седмь. всерадостно благословляше устав церковныя службы. и возвещая всем благочестивыя уставы, и обычаи соловецкаго монастыря. к сим же и древний священник Феодосий прилучися зде быти, усердно похваляя и благословляя чины вся, и Бога благодарствуя. От инаго счинения. Тако же и около Волги, и в Нове граде страдальцы, священноинок Варлаам, и бывший во Пскове, в Троицком соборе протопоп, Иван Дементьев, и Пахомий инок, прочии. сии вси с поморскими пустынножителями отцы, едино согласие бяше, и разделения в них не было Феодосия, точию един некий учитель Феодосий, бывый исперва дьячек никониянския церкве, таже позде позна лучю благочестия. сей Феодосий учини от сих поморских благочестивых отец разделение.

СТАТИЯ, 2.

О разделении Феодосия Васильевича.
Из житейника писаннаго от согласников его. ниже. По сем и иный подвиг наста отцу Феодосию: бяху некотории християне, бегающе никоновых новопреданий. иже поселишася за езером Онегом. общее житие на реце Выге составиша. иже в первых величайших догматех, со отцем Феодосием согласны бяху, немалое ведение в писании, и изрядную ревность о чистом житии имяху: но во иных вещех несогласно отцу Феодосию мудрствоваху, еже суть сия. 1-е. Аще кии люди в незнании до крещения, браки от никониян прияша, и потом крестишася, тыя браки они хуляху, ни во что вменяюще, разводити веляху. 2-е. Пищу и питие от иноверных приимаху, и без молитвы ядяху. 3-е. А наипаче на кресте, Пилатом положенную титлу отметаху, воображати сие на кресте весма возбраняху. к кресты с титлою от поклонения отставляху. и хульствующе всячески латынскою ересию. и прочая различия в чинех церковных имеяху. [ниже] К ним же иногда отец Феодосий ездив, и тамо с ними беседоваше о титле немало. [еще ниже] Тии же не восхотеша вышепоказанных своих мудрований отложити. тогда учитель Феодосий, и прочии с ним, видяще их во своем разуме непреложно стоящих, и согласию не склоняющихся, и единаго креста с титлою у себе в часовне поставити не восхотевших. общим советом прочих учителей, сотвори с ними в молитвах и в ядении и в питии разделение. в лето от мироздания, 7214-го [1706]. Словесное же сказуют. Яко тогда оный Феодосий, с прочими своими выехавши из обители, и прах ног своих от оных отец отрясоша, отрицающеся, и вопиюще сице: несть нам с ними ни части ни жребия, и в сем веце и в будущем. Еже сие разделение за неправое и за сущей раздор вменяти. Святый Златоуст, послание к ефесеом, на схисматики отдирающих себе от церкве. [нравоучение 11]. Аще убо хощем Духа насладитися, иже от Главы, друг друга держимся. две бо суть разделении от тела церковнаго. едино убо егда изсякнем любовию. второе же, егда недостойная творити начнем, ко иному телу дерзнем. обоими бо отлучаем себе от исполнения. аще же иных во еже созидати учинены есмы, не созидающе, но и первее раздирающе что непостраждут; ничтоже может тако церковь разделити, якоже любоначалие. и ничтоже тако раздражает Бога, якоже церкви раздиратися, аще и безчисленная будем содеявше благая, от иже тело его пресецающих не меньшую приимем казнь, ссецающе исполнение церковное. [ниже] Муж же некий святый рече. ниже мученическая кровь может сего загладити греха рече. [ниже] Сего ради глаголю и засвидетельствую. яко от еже в ересь впасти, еже церковь раздрати, не меньшее есть зло. В толковании. 1-го правила Василия Великаго. [Кормч., лист 225] Раскольницы же суть, иже от церкви себе отставльше, яко же и наватиане глаголемии чистии. [Матфей Прав., лист 172 и 173] Раздорницы делят Христово тело. Раздорник церковный подобен еретиком. От послания поморских отец к феодосиевым, писаннаго в 10-е лето по раздоре сем. Ничто же тако исконному врагу наветовати потщательне, якоже церковное соединение раскаляти. [ниже] Оле жалостнаго плача, не мину сие губительство, бедне терпящих о благочестии християн. не мину о церковнем благоверии страждущих, а о церковных преданиих раздирающихся. еже ваше братство в прошедшее время жалостное раздрание, со иже в поморских странах пустынножители проведесте. И мнози от иже вашея лобызающих тяжкими хулами [за оная яже в нас непременна древлецерковная предания] надходяще, за что не без плача минуем о таковых душах от грубости в противление святым впадающих, и слезим гибели таковыя. [выше] якоже на святаго Евфросина, восташа древле псковичи, за пресвятую аллилуию, возмневши они тогда о истинне ревновати, на истинну ратоваша, и хулиша грубосмысленнии. [ниже] вопиюще не имети ни части ни жребия за сия. Грубостию своею отчасти святых тако вообразивших и предавших отлучатися дерзают.

СТАТИЯ, 3-я.

О первобытном Пилатове написании.

Еже зле и на хулу сие написание писано.

Благовестник, Евангелие от Матфея [зач. 113]. И возложиша верху главы его вину ему написану, се Исус царь июдейский. [от толкован.] А еже другий евангелист рече титлу, се Матфей нарицает вину. написаша бо хотяще оправдитися, чесо ради распят бысть, сиречь яко похищник царства июдейскаго, они бо облигающе написаша. Евангелие от Марка [зач. 68. Толк.]. Написа же и титлу Пилат, еже есть вина, ея же ради распят бысть царь июдейский, да того ради похулят его славу, яко противника суща, и царя себе нарекоша. и да имут вси мимоходящии не помиловати его, но паче надходити нань мучительне. Всякой убо злобе исполньшейся [Синоксарь. в великий пяток], Пилат и дщицу написа о нем, глаголя, Исус назарянин царь июдейский. Святаго Григория Богослова на Крещение. [Никиты Ираклийскаго, слово 2, в толк. Стих. 53] Он убо се зле написа Пилат титлу, яко вину убо, а не яко истинну написа.

Еже частию на славу Христову сие написание бысть.

Благовестник, евангелие от Матф., в толковании [лист 226, об.]. Они бо облыгающе, подписаша царь: обаче свидетельство се верно есть, яко враги приношаемо, царь бо есть воистинну, на се пришед спасти июдей, но понеже плотяне суще, не восхотеша его царствовати ими. царь бысть прочее, исповедающимся июдеом духовним. июдея бо исповедание глаголется. Евангелие от Иоанна [зач. 60, в толк. лист 288]. Пишет и титлу Пилат. [ниже] понося убо июдеом, яко ослушавшимся его, и являя злобу их, яко на своего царя восташа. абие же и ответ с разбойникома сотворяя о славе Христове. зане бо тии с разбойникома распяша, и осквернити хотяша имя Его. Пилат же являя, яко не разбойник бе, но царь их. [ниже], они же и на распятаго льстяху к Пилату, глаголюще, не пиши яко той рече. ныне убо общий совет является. [ниже], но Пилат не превратися, но на первей стоит воли, тем и рече, еже писах писах. Из бесед евангельских на Иоанна [беседа 85, лист 636]. Написа же и титлу Пилат, вкупе убо июдей отмщая, вкупе же отвещая о Христе, понеже бо худа издаша, и суд сей общением разбойников утвердити начинаху. [ниже], заграждая их уста, и всех оклеветати хотящих. показуя, яко на своего царя восташа. яко же на одолении некоем, сице писание положи, и светел испусти глас, победу являющь, и царствия проповедающь, аще и не всецел. [ниже], июдеи же реша, рцы нам сам рече; аще же приложится еже он рече, продерзания его и презорства, показалобыся согрешение суще, но Пилат не превратися, но о первом ста разуме. Соборник, в среду великую [слово Златоуста, о зависти жидовстей]. Егда Иезавель виноград науфеов отъяти, многа писания писа, и сладко послушасте. а егда Пилат на досце истинну показа, гневаетеся и оставляете писати, что глаголаху, не пиши царь жидовеск. сиречь, не кажи истинны, [ниже], како не стыдешася ныне гневаяся о Божиих учениих, яко пишеми суть на благодарение верующим. юродивыя беседы филистиновы не оставляете писати, а славления не писати Божия, ими же на небо правими есмы. аще бо кто ныне уча и грубыми словесы, обаче о Бозе глаголет, зело мудрость. [ниже], но аще и фарисеи глаголаху Пилату, ставляху его писати истинная писмена; он же к ним глаголаше, еже писах писах.

Еже не всецел глас в писании сем.

В беседах евангельских [выше]. Якоже на одолении некоем сице писания положи, и светел испусти глас, и победу являющь, и царствие проповедающь, аще и не всецел. Благовестник. Евангелие от Иоанна [зач. 2]. Отвеща Нафанаил, Ты еси Сын Божий,Ты еси царь израилев. отвеща Исус и рече ему. [ниже] веруеши ли, больши сих узриши. [От толкован.] Нафанаил аще и Сына Божия Христа исповеда, но не якоже Петр, но яко человека проста, благодать добродетелей усыновления. и се яве от глаголаний его, Ты еси рече царь израилев. видиши ли, яко не у достигл, совершенный разум, истиннаго Божества Единороднаго. Но яко человека боголюбива, и яко царя израилева быти Его верует. аще бы истинною Бога Его исповедал, не бы Его нарекл царя израилева, Царя всех. тем и не блажится якоже Петр. и того ради и Господь исправляя его, и возводя разумети, что есть достойная егову Божеству: узрите рече ангелы Божия, возходяща и низходяща над Сына человеческаго. не бо рече непщуяй мя проста человека, но Бога истинна. Из бесед евангельских, толкование на тоежде [беседа 28]. Петр убо исповеда Сына Божия, яко Бога истинна. Нафанаил же человека проста. и откуду ли явленно сие нам; от иже по сих реченных. рек бо, Ты еси Сын Божий. наведе, Ты еси царь израилев. Сын Божий, не израилев есть царь токмо, но и всей вселенней. тем Петру убо. яко совершенныя ему веры, церковь рече Христос на исповедании создати инаго: зде же ничтоже таково сотворил есть, но яко многия некия и лучшия части исповеданию оскудевающу, прочая приложил есть: отселе рече узрите небо отверсто, и ангелы Божия возходяща и низходяща. зриши ли, како его от земли возводит помалу, и творит не ктому мечтати человека просте, ему же бо ангели служат, како аще сей человек будет. сего ради рече больша сих узриши:

Еже смиренная о Христе сие написание исповедует.

Из бесед на деяние апостольская. Сущее. [словеса святаго апостола Петра] [зач. 5, беседа 6]. Мужие израильтяне, послушайте словес моих сих, Исуса назорея мужа указаннаго от Бога в вас. Златоуст на сие. Зри како ничтоже глаголет от высоких, но зело смиренных начинает. Исуса рече назорея, и абие отечество глаголет, еже видяшеся худо быти, и ничтоже велие еще глаголет о Нем, ниже яково же аще бы кто рекл о пророце. Из апостола толковаго, деяния [словеса апостола Павла]. Слышах глас глаголющь ми, Савле Савле что мя гониши: аз же отвещах, кто еси Господи; рече же ко мне. Аз есмь Исус назорей, его же ты гониши. Толкование Аммониево. О премудрости Владычни, почто не рече ему, аз есмь Сын Божий, аз есмь изначала Слово. [ниже]: почто не рече честна велика и высока: но аз есмь Исус назарянин. От дольнаго града, от дольней веси иместа: занеже неведяще гоняй Его. Евангелие от Луки [зач. 113]. О Луце и Клеопе. Они же реста ему, еже о Исусе назарянине, иже бысть муж пророк, и прочее. От толкования [Благовестник, лист 254]. Виждь какову малу о Господе мысль иместа, мужа бо пророка и непщеваста. Соборник [Слово святаго Иоанна Златоустаго в неделю о слепом, лист 794, об.]. Что же рече ему народ; Исус назарянин мимо ходит. Оле чюдо, о ином глаголет ему, он же ино проповедует, слышит Исуса назарянина. не наричет же его Исуса назарянина, но Исуса Сына Давыдова. Зрящий убо мняху глаголюще, а слепец поистинне проповедаше, Исусе Сыне Давыдов помилуй мя. Из недельнаго евангелия. [в неделю 8-ю, от толкования]. Книжицы и фарисеи, злохотением отечество Христово глаголют Назарет, даже от Вифлеема не нарицаем бывая Христос. уверен будет пророчества ради. Благовестник от Иоанна [лист 127]. Сия же глаголаху злодействуемым разумом, а не по Нафанайлу. [ниже]: подобаше убо им разумети, яко от Вифлеема есть Христос, аще и в Галилеи бе воспитан. от зависти же не хотеша исповедати от Вифлеема рождение, но галилейна Его именуют. Апостол толковый [зач. 17]. Слышахом бо Его глаголюща, яко Исус назарянин, сей разорит место се. Толков. Исус рече назарянин, поношающе се глаголаху. Из недельнаго евангелия [на пятидесят.]. Рече же им Исус, Аз есмь свет миру. Толкование. Понеже бо выше и ниже обращаху Галилею июдеи и пророка нарицаху Христа, той всех избавляя, таковаго погрешеннаго мнения, и чюждия славы. показаше яве, яко не един от пророк есть, якоже сия мнят. но всего мира Владыка есть. аз есмь свет миру глаголаше, а не Галилеи токмо и Июдеи, но всему миру есть свет.

А еже токмо на первобытном Кресте Христове, сие Пилатово бысть написание, последи же во святей церкви на святых крестах сего написания не видится; о сем самый вид достоверствует.

СТАТИЯ, 4.

О надписании святых крестов боголепными надписании.

Из Пролога и из Минеи четии [сентябрь 19 день]. Царь Константин моляшеся Богу небесному даровати ему образ победы. и явися ему в полудне, и сущим с ним, образ креста Господня, воображен звездами, сияющь паче солнца. и написание на нем, сим побеждай враги. нощию же спящу ему, явися Христос, и паки показа ему явльшееся знамение честнаго креста; и рече ему, сотвори подобие его. востав же царь. [ниже], призва хитрыя златаря, повеле им сотворити честный крест, во образ явльшагося знамения, златом и бисером и камением драгим. [ниже]; повыи тии же в Византию, христолюбивый царь Константин сотвори три кресты велики, от чистыя меди, и нарече святыя их имена сице: IС ХС. ника, си есть побеждает. начертаемым златым писменем устроенным.

От жития преподобнаго Авраамия архимандрита Богоявленскаго Ростовскаго чюдотворца [Пролог окт. 29 день]. Во граде Ростове граждане чюдски живуще, и покланяющеся идолу каменну Велесу. и никто же смеяше ходити путем тем, мечты бо творяше. преподобный же Авраамий помолися Богу, и иде в царствующий град, взыскати дому Иоанна Богослова. и явися ему святый Иоанн Богослов на пути, и вдаде ему трость. и глаголав ему, возвратися в Ростов. и избоди тростию сею идола Велеса. и рцы ему, во имя Иоанна Богослова да сокрушишися. и абие сотвори тако святый. и бысть весь идол в прах. На той же трости самозрительно видимый крест с распятием, и на нем надписание сице, IС ХС, ника.

Крест Муромский святыми ангелы, от взятаго от жен сребра и злата чюдне сотворен, и на ней надписание тако же, IС ХС, ника.

Устав. Еже есть Око Церковное, избран от типиков, Иеросалимскаго, и Святыя Горы, и от Студитова, и от многих святых отец, и от вселенских соборов. В нем же в чине о панагии, во главе, 53, напечатан крест, надписание к нему, Царь Славы, IС ХС, ника.

В Потребниках, в чине освящения церквей, воображены кресты, како знаменовати на антиминсе и на воодружении, с надписанием, Царь Славы, IС ХС, ника.

На дорниках в древнее благочестие, ими же просфиры печаташа, в них же самое совершение тела и крови Христовы действовашеся.

Еще же и на персех, еже исконно обычай имеют християне носити кресты, на них же надпись, Царь Славы, IС ХС, и прочее.

На кресте греческом Корсунском, и на прочих крестах греческаго изображения надписание, IС ХС, ника, и прочее.

Преподобный Никон Черныя горы в книге Тактиконе, в слове 38-м пишет: блюдох всюду честныя кресты надписуемы. ов сице, ов же инако. а не в едино надписание, о сих убо аз недоумеюся, исках с трудом подобающее надписание и лучшее уведати. и сего ради написав послах в соборную церковь, патриархии Антиохийския. они же испытавше о сем опасно, вписаша ми сице, яко лучше есть надписовати святыя и честныя кресты, IС ХС, Сын Божий. В том же слове выше. Брат некий от наших, сотворив крест, написа IС ХС Сын Божий. и шед постави верху гроба еретика, и тако упразднися бесовское мечтание.

На распятиях Антония римлянина, иже в великом Нове граде, латынскими писмены надписание, IС ХС, и прочее.

На крестах многочисленных чюдотворных, российскаго изображения, елицы от самого Бога чюдесне свидетельствованы, от святых саморучно изображенныя, от благочестивых царей и князей и патриархов, и прочих архиереов, данныя и поставляемыя в соборных церквах, и различных обителех. паче же и по всей России, по церквам и по домам бывших благочестие, на них же на всех единственный обычай подписания, еже, Царь Славы, IС ХС, и прочее. коему обычаю подписания, и поморския прежния отцы всяко последоваша.

Из Псалтыри толковой, превода преподобнаго Максима Грека от песни 7-я триех отрок. Сущее. Благословен еси Господи Боже отец наших. [ниже]; и благословено имя славы Твоея, и прочее. Толкование Златоуста. Славы имя есть, Божие имя. Царь славы есть имя и победительный, и елика таковая. [ниже]; Господь бо и вседержитель, и человеколюбец и благ, и вся таковая имена, славы имена суть. Из беседы на деяния [зач. 17, Толк. Златоуст.] Сущее. Бог Славы явися отцу нашему Аврааму. [ниже], и почто начиная, Бог Славы Богом нарече. понеже безчестных славны сотвори. Беседы на послание к ефесеом [зач. 218, лист 1593]. Отец славы рече, иже велия нам дав благая. яко егда глаголет, Отец щедрот, и Бог всякия утехи. и паки пророк: Господь крепость моя и помощник мой. [ниже]; славу нарицает, еже у нас имя и наречение всякия есть светлости, се славы рече.

В книге Кирилове, назади книги толковано. IС ХС, Бог и человек есть, Сына же Божия Петр исповеда. ты еси Христос Сын Бога живаго; и на сем исповедании его, и церковь свою обеща Христос создати, еже и врата адова не одолеют ей. Ника. Во многих местах толкуется победитель, и победа. Во алфавитах древних. ника толкуется сице; ника сказуется победа, над диявола, а сам непобедим ни от кого же. В грамматице древней польской, толкование неведомым речем. [ниже] Пишется на кресте Царь Славы IС ХС ника: ино тому сила, воистинну царствию Его никакоже несть конца.

О четырелитерном I Н Ц I написании.

Еже с латынских новых преводов Никоном взятое. Обличитель на латыны восточнаго православия Евсевий Пимян. в книзе Лифос, или Камени, изданной в Киеве и Кракове. Лета, 1642, типом изданием пишет. Зри в костеле римском. во время литургии на Агньце, еда не узриши ли на единой стране распятаго Спасителя, сих слов под титлою, IНЦI. еда не узриши ли и иных в крузе писмен более неже у нас. [ниже]; на просфире же греческой граммата, IС ХС ника. но и самозрительно на многих латынских и немецких крестах сия IНЦI буквы видимы. таковыя же IНЦI буквы и в Малой России от латын яве во унеятское отступление на образах и в книгах их, вкупе со обливаемым крещением, и со именем Iисус явишася. Никон же патриарх в Ставрове монастыре крест постави, и на нем перво вообрази в России сия IНЦI буквы. откуду и на многих крестах по всей России сия буквы и до ныне изображаются. и отсюду и поповщина и феодосиевы, и прочия, сия буквы восприяша.

Еже таковое надписание нововводное, а не святоцерковное.

От писания священнодиякона Соловецкия обители Игнатия. Сию титлу воздвигоша новыя еретицы злыя, богохульныя еретическия уста, адския преисподния огорелыя главни, содомскаго пламене останки. и Творца всея твари и Владыкою не проповедуют единороднаго Сына Божия, но потаенно еретически лает, и прочее. От писания древняго мужа Феодора Калиныча. Прежния поморския отцы, со всяким известием показоваху. откуду в Россию начало прияша, и от коих лет тая титла, и тыя четыре литеры сицевым видом IНЦI. писатися начаша. понеже мнози от них обретошася памятуя, инии же и от старейших себе помняху, от богоугодных иноков и от простых, елицы гоними быша, и велия страдания от патриарха Никона претерпеша. инии же и по Никоне за древнее благочестие страждуще. вся подробну поведающе и сказующе. яко тыя литеры начашася писати от патриарха Никона. и яко бы первое начало новой вере и нововводству учиниша, еже на святых крестах тыя четыре литеры начаша писати. противна святой соборной апостольской церкви древняго благочестия. и противно святым богословцем. и показующе прежнии отцы глаголаху; яко таковая титла не от святых богословцев, святей церкви предание. но тую титлу на крестах пишут с преводов костела римскаго, и с преводов польских. понеже Никон тех стран веру возлюби, и тую веру прият. с тою же верою, и тую титлу усердно прият, с новою же верою.

Еже таковым писанием крестов не приимати и не покланятися.

Из евангелия недельнаго [в 1 неделю поста]. Мы убо древнему законоположению церковному последуем; мы заповедания святых отец соблюдаем, мы прилагающих что или отъемлющих от церкве проклинаем, мы вводимое новозаконие христианохульников еретик проклинаем. Смеющих [там же выше] новая некая от чина церковнаго, евангелие, или знамение честнаго креста, или восписание икон святых, и проч. Стоглав [глава 41]. Писати иконы с древних образцов, а от своего замышления ничтоже претворяти. И [Кормч. старописм., глава 124] не прибавливати сверх древняго ни единыя iоты. Захария Копыстенскаго [Книга Полинодия, глава 2]. О Мануиле цесаре мовлю: [ниже] в вере православной без всяких новотин папежских стоял, чесо знаменитый довод, во истории константинопольской оныи; иже у единаго плебана латынскаго, не хотел целовати образа Спасова, который неправо выгофованный был. а для того не целовал, дабыся не здал веры папежской поблажити, с которым в единстве веры не был, и святостей его не почитал. От писания паки Феодора Калиныча. Древнии отцы поморстии извещаху: сего ради мы во омышлении о таковой новой титле. понеже аще о иных нововводствах опасение имамы и сумнение; кольми паче о нововведенной и незнаемой той титле. аще о иных прочих нововведений боимся, и неприятно душам и сердцам. кольми паче о честнем и святем кресте, в нем же все наше спасение и оправдание. аще во иных церковных догматех опасение имамы, еже бы не приложити, ниже отложити, кольми паче к честному и животворящему кресту, ему же безпрестанне кланяемся. како можем кланятися чистым сердцем, на нем же, [сиречь на кресте] видим приложено немецкое и римскаго костела, еже Никон прият с новою верою.

От послания Даниила Матфеева поморскаго, к Михаилу Григорьеву ис писма миротворнаго. Сицево. А когда прилучится нам быти в странах християнских, и обретающимся у них животворящим крестам, с подписанием Царь Славы, IС ХС, ника. аще и титла на тех же крестах четырми буквами воображена, и тем крестам поклонение творим, и прочее. и сице ради примирения написася о четырех литерах, дондеже об них обыскание творитися будет, снисхождение убо, а не законное положение написася. [ниже] но и по толиких летех, ничтоже во обысканиих показуется, токмо Еррорес, еже есть ничьтоже. четыре же оны литеры, еже есть IНЦI от Никоновых времен в России явствуется, паче же от самаго Никона, нововнесены показуются. [ниже] потщися неведущия известити о сем, да познавше Никоново новопредание; якоже о прочих, тако и о четырех литерех крестных, опасное блюдение возъимеют, как и о прочих того новостех. Бог благий, превечный Царь славы, да утвердит ны в любви своей, и покрыет ны страхом своим аминь.

СТАТИЯ, 5.

О отце Игнатии.

От слова Андрея Дионисиевича надгробнаго, Петру Прокопьичю. Егда древлесоловецкия отцы не приимаху новых уставов Никона патриарха, бяху тогда в них, мужи честны и святы. в них же два прочих превосходяще в премудрости и разуме. Един Герасим Фирсов именовашеся, вторый черный диякон Игнатий, муж святолепен и подвижник велий, и божественнаго писания вельми читатель, и внешняго наказания искусен. бяше же тогда в Соловецкой обители, некий отец Гурий именуемый, яко благоюродствуя, иже многая тогда прорицания предвещаше, о приезде Никона, по мощи святаго Филиппа прорече, и прочее. той великий отец, отцу Игнатию идеже среташе, присно глаголаше; Игнатие изыди из монастыря сего, ибо свой монастырь равный сему собереши. [ниже] Помяновенный же Игнатий изыде из Соловецкия обители, по глаголу святаго старца, и по благословению отец. и Богом подвизаем, прииде в Поморския пустыни. [ниже] пребываше же сей отец Игнатий, во многих вышеестественных подвизех; и в Куржетской обители, с священноигуменом Досифеем, и с прочими отцы схождашеся, и единоумно о благочестии усердствоваху. бе бо добродетельнаго ради жития и премудрости всеми знаем и именит; еще же живый в пустыни, чистоты ради его сердечныя, и безпристрастнаго жития, прозорливый дар имеяше. [ниже] Многи же сей отец свщенный просвети учением, научи благоверию, наказа добродетелем, и на подвиги возстави. [ниже], сему отцу Игнатию, ученик и сообщник бяше кроткий Даниил, благословением священнаго отца игумена Досифея. ибо молящуся Даниилу, священнаго сего игумена, да благословит и научит, у какова искусна отца в наказании быти. священная же она глава, аки Богом воздвизаем, иди рече, и в ваших Поморских странах пребывающа Соловецкаго старца Игнатия послушай, сей может тя наставити на путь спасения. еже и сотвори Даниил. бысть сему отцу Игнатию, сын и сообщник общежительства его. и несколько время терпяше с ним и с братиею, многи скорби пустынныя, и гонительныя волнения. И по сих отец Игнатий, многи души во благочестии и добродетелех научив и направив, и о Христе скончася. Из истории о разорении соловецкаго монастыря, о том же отце Игнатии. Игнатий Соловецкий диякон иеклисиарх бывый киновии. иже ведением мудрости, и разума собранием, толико украшен и удобрен бяше, яко и от новолюбцев некто в сих упражняяся о нем изглагола: Игнатий Соловецкий сосуд полн мудрости и нагнетен есть. сей блаженный, по изшествии из Соловецкия обители, многия пустыни и страны и грады обходя, древлецерковнаго благочестия слово утвержая, и к добродетельному житию люборачительныя души возграждая. Сей Обонежския и Каргопольския пределы, во отеческих православия утверди законех, и непроходимыя Выгорецкия пустыни и дебри и блата, благочестивыми насади жительми, и чином и уставом общежительства преподобных отец Соловецких удобрив и украси оныя дебри. Бяше бо муж жития воздержнаго и безстрастнаго. еще же и прозорливаго дара исполнен, многим хотящая быти провидев предглагола, овым в беды и напасти впадания, овым в наказания за согрешения объяви, кая по временном вся збышася. сей един из Соловецкия обители изыде, и со многими ко Господу взыде. В Палеостровстем монастыре, со двема тысящами и седмию стами собравшихся за древнее отец благочестие, от присланных воинов сожжен, в мирная покоища прейде.

Апостол ко евреом [зач. 334]. Братие помните наставники ваша, иже глаголаша вам слово Божие, на их же взирающе скончание жительства, подражайте веру их. и паки той же [к рим., зач. 99]. Кто поемлет на избранныя Божия, Бог оправдаяй, кто осуждаяй.

Описание отца Игнатия о титлах.

Ис писма Поморских писаннаго к феодосиевым. Понеже преподобнейший оный Игнатий, бяше постриженник Соловецкия святыя обители. верою же благочестив, и житием свят. и понеже в писании его противу новостей везде ясно, о Святей Троице, и воплощении Христовом, и о пресвятей Богородице правомудренно исповедует, и святыя вселенския и поместныя соборы приемлет, и прочия вся церковная последования, согласно извествует. и о крестных надписаниях, согласно со святою церковью правомудрствует. извествуя на кресте подписовати боголепныя надписания, еже есть Царь Славы, IС ХС, и прочее: [ниже], егда же к прочим Никоновым новинам четыре литеры IНЦI на кресте пишемы ново узре, за что оныя не точию не прия, но и новиною порече. и о сем здраво разсудити. [ниже]; понеже и многоученый автор Евсевий Пимин известно показует. яко в римском костеле таковое написание находится, на Агньце написуемо, у святых же не видится тако пишемо. Темже святопросвещенный отец Игнатий, не видев нигде в древлеправославней церкви [сие написание] пишемо, от новиков же везде воображаемо узре. чесо ради ревностию Илииною подвигся. оныя писмены обличи, и неприятны показа. и тако из сих доводов, писание отца Игнатия, и ревность его о надписании животворящаго креста, якоже и о прочих правомудренна, и со святою церковию, и богословными мужи согласна и приятна суть.

СТАТИЯ, 6.

О браках поганских и еретических, бывших до крещения.

Еже по крещении таковыя браки [в неимении ныне священных лиц, и священнаго устроения] не приимати, и церковнозаконными не утверждати.

Евангелие от Матфея [зач. 22]. Рече Господь, не собирают бо от терния грозды, ни от репия смоквы. Святый апостол Ияков глаголет [зач. 55]. Еда может братия моя смоковница маслины творити, или виноградная лоза смоквы. такожде ни един источник слану и сладку творити воду. Святый апостол Павел глаголет [к Титу посл., зач. 301]. Вся бо чиста чистым, оскверненным же и неверным ничтоже чисто, но осквернися их ум и совесть. Бога бо исповедают ведети, делы же отмещутся Его, мерзцы суще и непокорливы, и на всякое дело благое неискусни. Златоуст в толковом апостоле пишет [зач. 150]. Тайны без единости церкви христианския ничесоже суть, ибо всем отлучившимся единения церковнаго, Бог пророком рече, послю на вы клятву, и проклену благословение ваше, им же тайна совершаема. ибо церковь Божия есть, якоже глаголет писание, вертоград заключен, и источник запечатлен. того ради невозможно нигдеже тайне совершатися, токмо во единости церкви Божия. ея же между сонмищы и еретиками несть, тогда и тайны в них ни единыя несть. Той же глаголет [Маргарит, лист 537]. Не можеши ли действовати, брачися с целомудрием, точию в церкви, точию на ризе, точию под Царицею. Святый Иоанн Никейский, в слове на армен пишет [Кормчая старопис.]. Якоже Господь глаголет, не собирают бо от терния грозды, ни от репия смокви. тем же проявленно, яко крещение их, и вся от них содеваемая, неприятна и непотребна суть. аще и тщатся несмысленнии и неразумнии и не утвержении и лживии християне, яко истинна и благоприятна творят деяния их: [выше], от диявола бо Христова таинства не совершаются. и от гноища благоухание не исходит, ни от гнилаго трупия ин целится, ниже от червивых удов, здравие иному телеси подается: ни паки от ереси, или от неверия, духовное действо исполняется. [ниже]; тем же проявленно, яко иже правовернии именуются, а приобщаются с еретики, и творимая от них аки благоприятна мнят: [ниже], общники обретаются проклятию и анафеме их яже на них написана. Сему подобно и святии апостоли в завещании глаголют [книга 6, глава 15]. Яко онии иже от нечестивых приемлюще осквернение, общницы разума их будут. И в Кирилове [лист 307]. Языцы бо, сиречь, турцы и скифове, и богоубийцы июдеи, и прочии им подобнии еретицы. [ниже]; и учения их, или обычаи, или законы и нравы многим неразсудным человеком, сладка и красна быти мнятся, но всяко неистинна, и горька вконец обретаются, и вечной муце ходатай бывают. Бароний, лето Господне, 258. Восточныя церкви о том, во Иконии во Фригии собор сотворше, уставиша ни едину тайну, у еретиков в тайну вменяти. Захария Копыстенскаго. Наияснейший Карл наш пан милостивый. [ниже]; понеже от костела латынскаго отдаляемся, веры его неприимуемо, и ничого от папежников римских, проткове наши не приняли, и мы не хочемо приимати. Святый апостол Павел о браце глаголет [к ефесеом, зач. 231]. Тайна сия велика есть, аз же глаголю, во Христа и во церковь. Бароний, лето Господне, 57. К ефесеом пишущь апостол, тайною брак нарицает, его же чести ради, и сей закон от апостолов произыде; дабы в церкви, и с ведением епископьским совершатися. Тако бо Игнатий пишет к Поликарпу [посл. 11]. Подобает сим, иже жены поемлют, или брак восприемлют, с ведением епископским сие творити, и прочее. О тайне супружества, си есть законнаго брака [Кормчая, печатн., глава 51]. Супружества или законнаго брака тайна, от Христа установлена, во умножение рода человеческаго. и в воспитание чад к славе Божии; [ниже], вещь сея тайны есть муж и жена, во приобщение брака, честно и кроме всякаго препятствия правильнаго совокупитися изволяющии. форма же, си есть образ, или совершение ея, суть словеса совокупляющихся, изволение их внутреннее пред иереом извещающая. да убо честно и кроме всякаго препятия правильнаго, тайна брака совершится. [ниже]; изряднее же да весть иерей; яко супружества восхищенная, такожде и потаенная и вся прочая супружества, еже не с благословением церковным и чинным [от епископа или от священника] совершаемая, по соборному уставлению, и святых отец учению, незаконна, паче же и беззаконна и ничтоже суть.

Из послания Поморских отец, к Феодосию Васильевичю. О сколь святолепно священный церковный закон быти заповедует браку, кроме всякаго препятия правильнаго. к сим да угаснут тии, иже в правой вере мнящиися быти. А яже от еретик браки похваляющие, зане не точию в брацех, но и вся вера их противна святым правилом. [ниже] и да не глаголет кто, яко до крещения сшедшимся леть есть, по крещении без венчания смешатися: зде бо церковным законом, яко ножем истинны, пререзует вся изветы. и единым словом заключает церковную тайну, глаголя вся прочая супружества, кроме венчания беззаконна. а ельма глаголет вся супружества; к тому ни единаго супружества оставляет быти в церкви, кроме чиннаго церковнаго венчания.

От жития великаго князя Владимира [Минея четия, киевопеч., июля, 15]. Великий Владимир, взя Херсон град греческий, и крестися в Херсоне. [ниже] по крещении же приведена бысть Владимиру царевна Анна, греческих царей сестра на обручение; и по немнозех днех венчан бысть с нею в законный брак. [ниже] и живяше с нею Владимир по закону христианскому. прочия же прежния своя жены, еже ему прежде крещения быша, богатествы удоволи отпусти, дав им на произволении, да каяждо аще хощет за иного посягнет. Кормчая старописменная, правило Максима митрополита рускаго к новокрещенных христианом [глава 52]. [ниже] Пишу же и се вам детем моим; да вси чада мои порождения в купели новокрещенней, да держите жены от святыя апостольския церкве. аще же держите их в блуд без благословения церковнаго, то что ти в помощь есть. но молися и нуди их, аще и стари суть, или млади, да венчаются в церкви. От жития стаописменнаго, Савы архиепископа Сербскаго, от исповедовавших ереси святому [глава 141]. [ниже] Посылает же и эксархов много взыскующе; их же яко погански без благословения и молитв, жены поемлющих, и сих венчати повелевает. аще в старости и дети таковы имуще будут, и сих под крыле матере приити, и с ними венчатися. И [Кормч. печатн., лист 335] отселе не быти инако, не именоватися законному браку, и христианскаго строения достойну, аще не молитвы совокупляющихся в любовь свяжут. Книга Матфея Правильника [Состав 3, глава 8]. Без священнословия брак не состоится. Там же [Состав ф, глава 7]. Брак аще священною требою, ветхое преступление не отмыет, сквернен быти мнится.

Еже в таковых поганских и еретических браках бывшим, безбрачно ныне жительствовать.

Ис потребника иноческаго, от слова преподобнаго Иосифа Волоцкаго [лист 332]. Яко егда прииде в Рим, великий апостол Павел. тогда научи две жене, Нерона царя римскаго, веровати во Христа, иже крестишася, и отступиша от Неронова сквернаго смешения. Нерон же много претив апостолу, дабы повелел женам его, на скверное смешение приити к нему. апостолу же непослушавшу, и не повинувшимся женам Нерону; тех умучи, Павлу же главу отсече. Такожде и святый апостол Андрей, егда крести Максимилу, жену геефа Антипата. тогда Антипат даяше много злата апостолу, яко да повелит жене его на скверное смешение сочтатися с ним. апостолу же никакоже нехотящу. тогда разгневася Антипат, повеле апостола стремглав распяти. Такоже и святый апостол Фома, егда крести царицу, Муздия царя. царица же отступи сообщения царева. царь же повеле апостола копии пробости; царицу же много мучив, и не увеща ея быти с ним. От страдания святых мучениц, Веры, Надежды, и Любови, и матере их Софии [пострадавших в царство Андреяна царя]. Антиох епарх градский, прииде к Андреяну царю, глагола; жена Етера купно с треми дщери пришедши, боги наши развратила есть, глаголющи единаго Бога чтити, Отца и Духа и Сына Его. лишает же нас, и жен наших. ни бо на ядение и питие приходят послушающии тех отроковиц. От страдания святых мученик, Хрисанфа и Дарии [Минея, четия, киевская, марта 19 день]. Свободное имущи житие святый Хрисанф. крести в дому своем блаженную сожительницу свою деву Дарию. [ниже], не точию о своем спасении но и о многих печастася Хрисанф и Дария. ибо ов множество мужей ко Христу обращаше. и юнош к девственному увещаваше житию. и обещати чистое житие Богови. а ова множество жен и дев Христови уневещаше. и раздельшеся во особныя на то аки монастыри, устроенныя домы. кождо ею свой лик девьствующих имеяше. [ниже]: поне колицех же летех, обоему лику Хрисанфову и Дариину умножившимся зело. в то время, воста нечаянно молва и мятеж. народ бо пришед, к Нехерину епарху, вадяше на святых рабов Христовых Хрисанфа и Дарию. и взываху, мужи глаголюще, погубихом жены нашя. юноши взываху, погубихом обрученыя девицы, Дарии ради. Такоже и жены кричаху, лишихомся мужей наших. девицы же зваху, лишихомся обручников наших, Хрисанфа ради. Народ же молвяще кричащи, како будут раждатися чада, супружеству отвергаему; оскудеют людие, отлучающемуся мужескому полу от женскаго, странным учением и волшебным прельщением хрисанфовым и дарииным. и абие епарх повеле яти обою, и различне мучити. От жития преподобномученицы Марии Голендухи [Минея четия, киевск., июля 12]. По приятии же святаго крещения, паки в дом свой возвратися. И уже необщашеся естественному супружества закону, не хотящи сквернима быти от нечестиваго мужа, сущи обручена Христови в невесту. и пребываше в посте и в молитвах; якоже от духовнаго отца крестившаго ю научена бысть. [ниже]; мужу же своему ниже прикоснутися попускаше. и удивляшеся муж таковому ея нечаянному пременению. [ниже]; и много нудяше ея на обычное совокупление, ово ласканием и молением, ово прещением и биением и насилованием, но ничтоже успе. Апостол [зач. 245]. Братие, в неже достигохом, тоже и мудрствовати, и тем же правилом жительствовати.

Еже преступающих таковых чистое житие, яко соблудивших епитимиями наказовати.

Правило Максима митрополита рускаго. Да вси чада моя порождени в купели новокрещенней, да держите жены от святыя соборныя и апостольския церкви. [ниже], аще же их держите в блуд, без благословения церковнаго, то что ти в помощь есть. Елико [Кормч. печатн., лист 336] же без священных молитв, на сочтание брака своя рабы совокупляюще, не боголюбив брак составляют, но блудническое смешение утверждают. их же бо не совокупи Бог священными молитвами призываем, тии вси сходятся на грех. В книге арменопуловой пишет [книга 6]. Смешение без священнословия блуд есть. Святейший Фотий митрополит русский, в послании в Нов град пишет. А которыи не по закону живет с женою без благословения поповска понялися, тем епитимия три лета, как блуднику, да паки совокупити их молитвами. [ниже] а без благословения аще восхотят жити, ино их разлучити. [ниже] да давали бы о себе поруки, чтобы им прочая лета жити целомудренно. Святаго Никифора патриарха [Кормч. печатн., прав. 19]. Иже неявленная согрешения исповедающих, от причащения отлучати подобает, в церковь же тем входити не возбраняти, ниже обличати, но кротко сих наказовати; от правила 20-го; ащели же явленна сих согрешения, тогда прочее по церковному уставу исполнять запрещение.

Еже без исправления таковых о сем пребывающих, от церкви конечно отлучати.

Святаго Василия Великаго, о не радящих о епитимиях, рекше о запрещениих [Кормч. лист 253, обор.]. Аще не уцеломудрят кого общая запрещения. нужда есть, от Господа реченными правилы повинути таковаго: обличи бо рече согрешающаго брата твоего. [ниже]; аще же не послушает, рцы в соборе. аще ни тако послушает, да будет ти яко язычник и мытарь. [ниже]; и да возвестится о нем везде, не прияту быти ему, на всяко общение житейския потребы, и прочая. Апостол [коринф., зач. 134]. Ащели кий брат именуем будет блудник, и прочее. с таковым ниже ясти. Прелюбодей [Номоканон, прав. 176], или явленный блудник не приемлется в церковь, и прочее. Из устава скитскаго, прежних поморских отец [статия, 22]. Которыя мужи живущии по скитам, и начнут безчинно жити с женами своими, не по пустынному обещанию. таковых аще достойне не исправятся, высылати вон из скитов.

СТАТИЯ, 7.

Еже яко бы крещением брак составляется, таковаго мудрования не иметь.

Из послания поморских отец, к Феодосию Васильевичю. От всех божественных писаний яве показуется, яко ина тайна святое крещение, и другая браковенчание. [ниже]; от браковенчания бо исходит, ов больши, другая же мние, ов глава жене, другая же покорения нося. крещение же супружных и не супружных равно освящает. и от крещения вся исходят, равно во Христа облечени, и ни ов больши, другая мние. О Христе бо Исусе несть мужеск пол ни женск. Крещение бо братство подает, а не телес совокупление, и прочее.

СТАТИЯ, 8.

Еже писем оправдательных о новой IНЦI титле, и о браках еретических, и на отца Игнатия хульных, за правыя не приимать.

Понеже в таковых писмах о новой IНЦI титле многия свидетельствы обретаются ложныя. Такоже и о браках еретических, и прочее, противно святоцерковному, и отец наших писанию и преданию. Вышепомяновеннаго же отца Игнатия, в таковых писмах феодосиевы сице хульствуют: Некий рече, Игнатий старец, зовомый богослов; иже в Палеострове скончася, пишет о титле от дерзости своея, подстрекаем от сатаны. [ниже]: дозде Игнатия старца, богомерское предложение, и толкование о титле. [ниже], всяк бо может ведати, яко злой курицы, злое и яйцо. [ниже]: злаго же сего корене, злая отрасль, старца того Игнатия, своего им учителя, ученицы поморския пустынножители, и прочия. Таковыя многия во оных писмах хулы: но понеже аще кто и простаго христианина похулит, и на таковых клятва написана, якоже во евангелии недельном, от седмаго собора пишет [В неделю 1, велик. поста]. Проклинающе и анафематисующе, всех еретик и христианохульник, их же и святохульники нарекоша. кольми же паче, егда сице дерзают хулити, таковаго знаменитаго отца; паче же и сущий корень благочестия. того ради таковыя писмы всячески отревати, и за правыя не вменяти подобает. Яко же 7-го вселенскаго собора, правило, 9-е запрещает сице. Аще [Книга о вере, в предисловии, лист 3, обор.] кто обрящется чтый, [сиречь за правыя приемля] еретическия книги, еже супротивляются истинне, священницы убо да извергнутся, мирстии же да отлучатся.

СТАТИЯ, 9.

Еже торжищное [во обстоянии иноверных] брашно, осквернено от руки иноверных не мудрствовати, и без молитвы очистительныя приимати и ясти.

Святый апостол Павел [коринф. зач. 146]. Все еже на торжищи продаемое ядите, ничто же сумняшеся. [ниже]; ащели кто речет вам, се идоложертвенное есть, не ядите за онаго поведавшаго. От толкования Златоустаго [Беседы, лист 829]. Многу отраду и свободу им уготовляя, ниже бо разсуждати отставляет, сиречь, истязовати и вопрошати, аще идоложертвенно есть, или не таково, но просто ясти все, еже ис торжища, ниже сие навыцати, что есть предлежащее. и себе подавати вины. Бароний [лето Господне 362]. Якоже в Константинополи сотвори Иулиан; [царь отступник], тако и во Антиохии вся снеди богом пожрети повеле, елико токмо во град вношахуся; да тако или осквернит, или уморит християн. но Антиохийстии вернии о том небрежаху, ниже испытоваху, что богом пожерто, или ни. по научению апостольскому, ядяху и пияху ничтоже сумнящеся: оба добри, онии [иже не ядоша сицевых] похвалы достойни. и сии хулы недостойни. Из книги Кринцы святаго Георгий Кедрина [Царство 44, Иулиана прес.]. Иулиан скверный. [ниже], источьники жертвами скверными оскверняше. [ниже], последи же на торгу продаемая оскверняше, обливаше бо и хлебы и мяса, и овощь и зелие и прочее. убо видящии сия християне, стоняху и плакаху обываемых, приимаху же ядь, апостольскому закону последствующе, глаголющему; всяко продаемое на торгу ядите, ничим же испытающе. Память святых седми отрок, иже во Ефесе [Пролог, август, 4 день]. Сии святии отроцы, бяху в царство Декиево, приимше же злато и сребро на пищу себе. изыдоша в пещеру, близ сущу града, глаголемую Охлинту, пребыша дни многи моляшеся Богу. Амблих же бе мний, и той вхождаше во град купити брашна. [ниже], и взем злато нача купити хлебы. От жития преподобнаго Антония Великаго [Никон Черныя Горы, слово 45]. [ниже]. Срацыни видевшее Антониево усердие, по случаю путем онем мимоходяще, и радующееся приношаху ему хлебы. От жития преподобнаго Саввы освященнаго [декабря, 5 день]. Сретеся преподобный с четырми срацыны. [ниже], потом приидоша к нему носяще хлебы и сыры и финики. От жития преподобнаго Макария Желтоводскаго [минея четия, кивск., июля, 25]. Вся на пользу строяй Бог, раба своего явленна сотвори, не точию во християнех; но и во агарянех. и тии бо приходящее ко святому, приношаху ему хлебы, и медовые соты, и пшеницу и иная потребная ко пропитанию, он же приемляше от них со благодарением. Апостол [к Тим., зач. 285]. Всяко создание Божие добро, и ничтоже отметно со благодарением приемлемо, освящает бо ся словом Божиим и молитвою. Святый Златоуст [Беседы, лист 1462]. Зане всяко создание Божие добро рече, о едомых всех назнаменова. [ниже]; две убо главизне полагает. Едину убо, яко никоеже создание Божие скверное. вторую же, яко аще и скверно было бы, но имамы целение, знаменай благодари, прослави Бога, и всяка ничистота отлете. Никон Черныя Горы [слово 17]. Добро убо есть, и мирянином пищу приемлющим благодарити Бога. памятию бо Божиею пища освящается. А еже не тожде со святыми отцы мудрствовати [Щит веры], беда велия и ересь есть.

СТАТИЯ, 10.

Еже иноческий чин и пострижение, от несвященных иноков приимати.

От жития преподобнаго Павла Простаго [Пролог, окт. 4 день]. [ниже]. Иде ко блаженному Антонию. [ниже], и глагола Павел, еже ми велиши творити, то творю; и искуси и Антонии, и обрет яко вся терпит. постриже и. Святцы летописныя [маия, 15 день]. Преподобнаго Пахомия Великаго: Пахомий Великий бе в царство Константина Великаго, родителю еллинску сын. чином бе преже воин, пострижен отшельником Паламоном. В книге 2-й, преподобнаго Никона [слово 36]. И сам убо Великий Пахомий, тяготы священства избеже. В минее четии Макарьевской [в житии его]. Начат убо приимати, иже от покаяния приходящих им Господеви, и со испытанием мнозем даяше тем иноческий образ. От жития прподобнаго Антония Печерскаго [патерик печерск. в житии его]. И начаша приходити к нему христолюбивии нецыи, пострищися хотяще, он же приимаше их и постригаше. Там же выше. Иларион муж благочестив. в божественном писании разумен. [ниже], но прежде того от преподобнаго Антония пострижен бысть во иноческий чин. [ниже], совокупленней же братии, рече преподобный Антоний, се Бог вас совокупи братие, и от благословения есте от святыя горы. имже игумен постриже мя, аз же вас постригох. От жития преподобнаго Зосимы Соловецкаго. Прииде Герман старец, и с ним муж именем Марко. [ниже], и не по мнозе времени постриже его преподобный. [ниже], раб же Божий Зосима, не хотяше сам хиротонисания прияти, за многу кротость и смирение, братия же належаще. В Кормчей старописменной, вопрос. Аще случится человеку в велицей болезни, а не будет игумена, льзе ли епископу пострищи его; ответ; не токмо епископу, но и попу и диякону, а при смерти да и причетник пострижет.

О самовозложенцех. От жития преподобная Аполинарии [минея четия, киев., генваря, 5 день]. Умедли неколико дней во Александрии, обрете же в дому в нем же виташе старицу, юже милостынею ущедривши. умоли да тайно ей купити мантию, параманд же и клобук чина мужеская одеяния. старица же купивши, и принесши блаженной. [ниже], приближися же и колесница, к некоему блату сущу при источнице. [ниже], откры же блаженная закров колесничный, виде обоих слуг дремлющих. совлачеся убо одежд мирских, и облачеся во иноческая одеяния, глаолющи к Богу, давый мне начаток сего образа; сподоби мя доконца понести его, по Твоей святой воли. таже знаменавшися крестным знамением; сниде тихо с колесницы, спящим слугам обоим, и в блато шедши скрыяся, даже колесница далече отъиде. вселижеся святая во оной пустыне при блате. [ниже], ангел же во сне явльшися, и в скит идти ей, и Дорофеем именоватися повеле. Номоканон [правило 80]. Аще кто предвари почернитися, или рясу облещи, внутрь искуса, аще и кроме страстнаго; да не дерзнет совлещи сего прочее, но и неволею понужден будет пострищися от местнаго епископа, с запрещением и отлучением. Матфей Правильник [состав м, глава 15]. Ащели же кто и тролетия внутрь, [то есть во искусе] иноческим кроме молитв одеянием облечеся, велико подъимет осуждение, аще совлещися его восхощет; яко ругаяся явственне ненаругаемым, и неволею бо в сию одеятися понужден будет.

СТАТИЯ, 11.

Еже во иноческом образе благочинно жити, безчинным же запрещати.

Ис книги 1-я, преподобнаго Никона Черныя горы [слово 36, халкидонскаго собора правило 4]. Иже воистину чисте иноческое проходяще житие, достойныя да сподобляются чести. ельма же нецыи иноческий приемлюще образ. церковныя же и градския смущают вещи, обходяще без удержания во градех. годе бысть да в коемждо граде и стране, иночествующим вчинятися под областию епископу, и безмолвие лобзати, и внимати точию посту и молитве в них же отрекошася местех терпяще. ниже церковным ни житейским забавляти вещем, или приобщатися, оставляющим своя обители, разве аще когда повелени будут, потребы ради нужныя, от градскаго епископа. ни единаго же приимати раба, еже иночествовати, без воли своего ему владыки. Преступающаго же сей наш устав, повелехом без причащения быти, яко да не имя Божие хулится; и святых апостол правило, 10, Аще кто с неприобщающимся поне в дому помолится, и той да отлучится. Дозде ис книги Никоновы.

СТАТИЯ, 12.

Еже отложивших иноческий образ, без исправления не приимати.

Ис книги преподобнаго Никона Черныя горы. От старчества [Слово 51]. Рече старец, якоже в крещении просвещении, тако и во иноческаго жительства образе, видех божественныя силы благодать. и сего ради, иже святый образ иночествующих отложивый, не имать части с верными, но во отвергнувшихся веры, причитается чин и муку; аще не покается достойно, и облечется паки в той. 4-го вселенскаго собора [Кормчая, прав. 7]. Причетник или мних, в воинство, или в который сан, от своего изступив, проклят. Толкование. Аще котории мниси, или причетницы. мниси оставльше монастырь, или причетницы причет, и ризы изменьше, в воинский чин внидут, или мирской сан приимут, и не покаются и не обратятся, ни восхотят взяти своего образа, его же прежде Бога ради изволиша, да буд прокляти. Матфей Правильник [состав от. с. Никифор. патриарх, прав. 34]. Аще инок, святый отложит образ. [ниже]; подобает необращающася таковаго, анафеме предати; и без воли во иноческая отвлещи, и в монастыри затворяти. [выше] правило, 24. отложившаго святый образ, и не исправляющася, не подобает под кров вводити, или радоватися глаголати ему. Там же [правило 14]. Отложившаго инока образ, и паки обращающася; подобает паки облачити его, во еже совлече иноческое одеяние, кроме вчиненных молитв. Зинарь [глав. 126]. Аще мних оставит свой образ. [ниже] таковый аще приидет когда на покаяние; да отлучится на покаяние, 6 лет, аще будет был в малом образе. аще же в великом будет был, да отлучится на покаяние, 10 лет.

СТАТИЯ, 13.

Еже обычай иноческий древний о откровении главы приимати.

В Потребнике иноческом, в чине пострижения пишет. Иноку мантии с себя не снимать, а к Евангелию клобук точию, [а не камилавку] снимать, [и то] аще сверстен человек есть. ащели же млад есть, рекше юн; не снимати клобука, ни к лоре ни к Евангелию, дондеже брадою обрастет. Никон Черныя горы [в предисловии]. Приемлю церковная предания, писанная и не писанная.

Еже внешних не хвалити.

В летописце российском, в лето, 6981 [1473] пишет. Аще кто возлюбит, и похвалит чюжую веру, то своей поругался есть вере. В Потребнике, в чине проклятия ересей люторских пишет. Проклинаю и всех единомудренных помощников их, и прилагающихся им, и похваляющих их.

СТАТИЯ, 14.

Еже иконнаго воображения от внешних и новоженов, [аще и по подобию писанных] не приимати.

Свидетельство из выписки Феодосия пустынника о иконном воображении. пишет. Божественная служба, иконное воображение от святых апостол начало прият. подобает священнику и иконописцу чистым быти. понеже священник служа божественными словесы составляет плоть, ей же мы причащаемся, во оставление грехов. и иконописец вместо словес, начертает и воображает плоть, имже покланяемся, первообразных ради любве державне а не служебне. и будет случится им впасти в явленныя скверны, обои неприятны. Кормчая старописменная [глава 124]. Подобает убо изуграфом, [рекше иконописцем] чистым быти, и житием духовным жити. [ниже], понеже на таковое святое дело, и древле рече Бог к Моисею, еже Веселеила наполни духа Божия; сей же Веселеил, делатель бысть скинии свидения, ветхаго закона. колми паче подобает нынешния благодати, пишущим образ Спаса Христа, и пречистыя Его Богоматере, и святых Его; тщатися к восприятию духа Святаго. Симеона Фесалоникийскаго [глава 23]. Яко подобает писа

Дата публикации: 2004-06-27 (3825 просмотра(ов))

Остальные материалы раздела Старопоморское (федосеевское) согласие
  • Труды Льва Феоктистовича ПИЧУГИНА. Доклад Л.Ф. Пичугина на 1 Всероссийском Соборе Древлеправославной Поморской Церкви (1909 г.)
  • Труды Льва Феоктистовича ПИЧУГИНА. О существе Церкви.
  • Труды Льва Феоктистовича ПИЧУГИНА. На ждущих в самообразной личности антихриста, вселенскаго завоевателя.
  • Труды Льва Феоктистовича ПИЧУГИНА. Ответы на 24 вопроса о антихристе.
  • Показание соловецкаго диякона и эклисиарха Игнатия, о новопоявившейся в России на крестах четырелитерной IНЦI, титле.
  • Духовные ответы Ивана Ивановича Зыкова на вопросительное письмо Московского миссионерского братства под именем Святого Петра Митрополита.
  • Почему у староверов нет видимого причастия? (М.Л. Власов)
  • Всякое ли нарушение правил Церкви есть ересь? (И. М. Кокунин)
  • О брадобритии
  • О мирщении